صبح امروز در محل بخشداری گوگان جلسه ای با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نیاز سنجی سلامت (دیابت) با همکاری بخشداری گوگان، شبکه بهداشت و درمان شهرستان آذرشهر و بخش گوگان و آموزش و پرورش گوگان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آقای دکتر علیزاده رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آذرشهر در باره اهداف جلسه و سلامت توضیحاتی ارائه دادند.

خانم دکتر حسین زاده رئیس مرکز شبکه بهداشت و درمان گوگان نیز در این جلسه ضمن تشکر از بخشدار گوگان بخاطر پیاده روی همگانی در پنجشنبه ها افزود؛ افرادی که چاق و سیگاری هستندو یا چربی خون بیشتر و سن بالای ۴۵ دارند و حتی کسانی که در خانواده خود سابقه دیابت دارند توصیه می شود حتما قند خون شان را با انجام آزمایش چک کنند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان گوگان در ادامه ضمن ارائه آمارهای مربوط به دیابت در بخش گوگان ، خطاب به مسئولین ادارات حاضر در جلسه گفت؛ آزمایش قند خون رایگان سن ۳۰ سال به بالا را داریم اما در این زمینه استقبال خوبی به عمل نیامده ، خواهش ما این است که در این زمینه ما را همراهی نمایید.

حسین زاده درپایان با اشاره به اینکه با کوچک ترین چیزها می شود دیابت را پیشگیری و یا کاهش داد، گفت: باحدف و یا کاهش شیرینی و حتی قند و با افزایش ورزش به ویژه پیاده روی حداقل ۲۰ دقیقه در روز می شود دیابت را پیشگری و یا کاهش داد.

خانم دکتر صادقپور کارشناس سلامت روان و رفتار مرکز سلامت گوگان در این جلسه به ارائه توضیحاتی در خصوص آمار و ارقام آسیب های اجتماعی در بخش گوگان و راه های پیشگری آن پرداخت.

خانم دکترحضرتی کارشناس بهداشت روان تیمورلو ، فیروزسالار، اخی جهان و قراغیل دلیل افسردگی بخش را نبود امکانات تفریحی و ورزشی نام برد و گفت؛نبود امکانات تفریحی و ورزشی به ویژه پارک بانوان در اکثر روستاهای بخش دلیل اصلی افسردگی است باید نسبت به رفع این مشکلات اقداماتی صورت گیرد.

نقی محمدی بخشدار گوگان در حاشیه این جلسه بابیان اینکه عشق ، علاقه و ایمان راز موفقیت هرکاری است ، اظهار کرد؛ اگر کسی در جایی مسئول باشد و با عشق ، علاقه و ایمان کارش را دنبال نکند مطمئن باشید شکست خواهد خورد.

محمدی در ادامه به مسئولیت پذیری مسئولین اشاره کرد و گفت ؛ اگر در خانواده ای کسی مریض باشد ، ما مسئولین باید اینگونه حس کنیم که یکی از اعضای خانواده ی خودمان مریض است و باید نسبت به درمان آن اقدم کنیم.

بخشدار گوگان در خصوص آمار آسیب های اجتماعی در محوریت خودکشی گفت؛ خوشبختانه آمار خودکشی در گوگان به صفر رسیده و قطعا آمار اقدام به خودکشی هم کاهش یافته است .

محمدی ورزش را یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگری از دیابت خواند و گفت ؛ ورزش هایی چون پیاده روی و دوچرخه سواری از اصلی ترین راه هایی است که میتواند دیابت را در بخش ما کاهش دهد، و ما مسئولین هم بخاطر شغل و مسئولیت مان باید غرور شغلی را کنار گذاشته و برای انجام کارهای روزمره از پیاده روی یا دوچرخه سواری استفاده کنیم.

وی در ادامه به فرهنگ سازی در زمینه ورزش پرداخت و گفت ؛ منبع فرهنگ سازی در هر زمینه ای مدارس است و در این زمینه با آموزش و پرورش توافقاتی انجام شده که از ماه آینده هر روز در یکی از مدارس بخش گوگان، ورزش صبح گاهی داشته باشیم.

او خاطر نشان کرد که دولت فعلی اهمیت ویژه به بهداشت و درمان قائل هست و ما مسئولین هم باید به بهداشت و درمان بیشتر ارزش بدیم و در کنار اینها ورزش را توسعه دهیم چون ورزش باعث پیشگری از بیماری ها و آسیب های اجتماعی می شود.

محمدی دراین جلسه از تمامی مسئولین ادارات حاضر خواست تا ۳ ماه آینده عملکرد های های خود را در زمینه بهداشت و درمان بصورت مستند به بخشداری گوگان ارائه دهند.

در پایان جلسه که با حضور پرسنل محترم بخشداری، شبکه بهداشت درمان، آموزش و پرورش ،دانشگاه های شهر گوگان، روحانیت شهر، نیروی انتظامی شهر گوگان ،آب و فاضلاب گوگان ،اعضای شورای شهر گوگان و تیمورلو و دهیاری و اعضای شورای روستا های بخش گوگان برگزار شده بود، محمدی بخشدار گوگان ضمن تشکر از براگزارکنندگان و شرکت کنندگان این جلسه ، ابراز امیدواری کرد که همه مسئولین و مردم دست در دست هم دهند تا شاهد پیشرفت روز افزون گوگان در تمام زمینه ها باشیم.

  • نویسنده : رضا حلیمی
  • منبع خبر : گوگان نیوز